Basisdienstverlening
Minder mensen met schulden, meer mensen de juiste hulp. Dat is de ambitie van het plan voor Basisdienstverlening waar het ministerie van Sociale Zaken, de VNG, de NVVK en Divosa hun handtekening onder zetten.
Voor u als gemeente is het goed om te weten dat de GKB inzetbaar is voor alle onderdelen van de basisdienstverlening. Niet alleen door het aanbieden of ontwikkelen van de juiste dienstverlening, maar ook door mee te denken en te ondersteunen bij zaken die u als gemeente zelf moet implementeren. Heeft uw gemeente behoefte aan een oriënterend gesprek over de invulling en ontwikkeling van de basisdienstverlening? Neemt u dan contact met ons op.
Welke elementen zijn al ingezet door de GKB en wat kan binnenkort?
Aanmelden zonder drempels, aansluiting VISH en Schuldenknooppunt, het inzetten van een saneringskrediet op basis van het vrij te laten bedrag (VTLB) met looptijd van 18 maanden; een aantal zaken die we bij de GKB voor elkaar hebben. Daarnaast werken we aan het implementeren van enkele andere elementen, zoals het begeleidings- en nazorgtraject.
Budgetbegeleiding/budgetcoaching
Zo zijn we bezig het doorontwikkelen van onze dienst budgetbeheer, waarbij we naast het technische aspect van budgetbeheer (het overnemen van de betalingen), de inwoner actief gaan coachen op financiële kennis en vaardigheden. Met enkele gemeenten maken wij hier op dit moment afspraken over. Wij blijven ook graag met u in gesprek. Wilt u meer informatie, neemt u dan contact met ons op.
Basisdienstverlening