Wachttijden schuldhulpverlening: een race tegen de klok!

maandag 14 september 2009

Sinds mei 2009 ziet de GKB de vraag naar schuldhulpverlening en budgetbeheer fors toenemen. Het is een race tegen klok: kan de capaciteit snel genoeg worden vergroot en daarmee wachttijden worden voorkomen of teruggedrongen.

De GKB werkt voor 21 gemeenten verspreid over de provincies Drenthe, Overijssel, Groningen en Flevoland. In dit forse werkgebied met meer dan 600.000 inwoners ziet de GKB de vraag om hulp en ondersteuning dagelijks toenemen. Hoewel er lokale verschillen zijn bedraagt de wachttijd voor een intakegesprek momenteel gemiddeld 12 weken. De GKB heeft steeds vastgehouden aan het uitgangspunt dat een traject direct na de intake ook moet beginnen. De GKB kan daarom niet zomaar de instroom vergroten, een intake moet ook een vervolg krijgen.

Het begin is meestal niet het regelen van schulden maar het opzetten van budgetbeheer. Veel aanvragers hebben te maken met schulden in de vaste lasten waardoor er bijna altijd als eerste budgetbeheer moet worden ingezet. Budgetbeheer heeft tot doel een verzoek aan schuldeisers om uitstel van betaling en incassomaatregelen te ondersteunen en nieuwe schulden te voorkomen. Het is dus niet schulden regelen alleen. Inmiddels wordt ook voor bijna 3500 huishoudens de inkomsten en uitgaven beheert.

De GKB toont zich strijdvaardig in het te lijf gaan van de wachttijden. Dat blijkt vooral uit de forse toename van het aantal medewerkers. Stond op 1 januari 2009 de teller nog op 68, nu zijn dat er inmiddels 87. En daarnaast worden er maandelijks gemiddeld 8 uitzendkrachten extra ingezet. Op dit moment groeit echter de toeloop naar de GKB sneller dan dat de GKB zijn capaciteit kan uitbreiden. Maar er wordt hard gewerkt aan het vinden van nieuwe mensen en na verwachting komen er voor het eind van dit jaar nog minimaal 10 medewerkers bij.

De GKB is met het probleem van de extra toeloop landelijk gezien geen uitzondering. Er verschijnen steeds meer berichten over de toename van de wachttijden. Wachttijden van vier, vijf, zes maanden zijn geen uitzonderingen. De GKB is wel vrij uniek in haar reactiesnelheid. Met vereende krachten is het mogelijk gebleken, zonder groot verlies van kwaliteit, de organisatie binnen ruim een half jaar te laten groeien met bijna 30%. De grote vraag is echter wanneer er een eind zal komen aan de extra toestroom van nieuwe aanvragen?

De GKB is van mening dat de toename van het aantal vragen nu nog is te danken aan de grotere naamsbekendheid en de intensieve Preventiecampagnes zoals de GKB die nu in opdracht van veel gemeenten uitvoert. Het taboe op problemen met geld lijkt doorbroken te zijn.

Volgens de GKB moeten de gevolgen van de recessie zich dus nog laten merken, een grotere toestroom is nog te verwachten. Alle 21 gemeenten in het werkgebied van de GKB hebben hun verantwoordelijkheid genomen en investeren fors in schuldhulpverlening. Voorlopig gaat de race tegen klok in volle snelheid door.

Naar het nieuwsarchief

Zoek op de website

Sitemap Cookiebeleid © 2017 Gemeentelijke Kredietbank

webdevelopment by iWink, powered by Kirra